레오나르도 다 빈치, 유화습작

2012. 7. 14. 19:33미술/서양화

 

 

 

레오나르도 다 빈치의 작품세계 Ⅱ [유화습작]

Leonardo da Vinci da Vinci

 

 

 

 

 

 
The Battle of Anghiari (detail) 1503-05  Black chalk, pen and ink,
watercolour on paper, 452 x 637 mm Musée du Louvre, Paris
 

 

정부가 주문한 '앙기아리의 전투'는 1440년 피렌체가 밀라노를 격파한 전투를 소재로 한 그림이다. 1503년받은 이 주문은 피렌체의 베키오 궁에 있는 '500 홀'에 벽화를 그리는 엄청난 주문이었는데 그것은 가로 17m에 세로 7m나 되는 거대한 크기의 역사적 장면으로 〈최후의 만찬〉보다 2배나 더 컸을 것이다.  
그는 3년 동안 이 〈앙기아리 전투 Battle of Anghiari〉에 매달렸는데, 훗날 이를 보완하기 위해 미켈란젤로가 그린 〈카시나 전투 Battle of Cascina〉와 같이 완성하지는 못했다.  
그는 또 프랑스 왕이 파견한 밀라노의 통치자 샤를 당부아즈가 1506년 5월에 피렌체 의회로부터 허락을 얻어 그는 잠시 밀라노로 가게 되나, 애초에 한정된 체류기간은 양국간의 정치적 긴장 상황 때문에 영구적인 것이 되어 버렸다. 그로 인해 대작 〈앙기아리 전투〉는 미완성으로 남았다. 물감에 대한 기법적인 실험에 실패하자 이 대작을 중단한 것 같다

 

  
 
The Battle of Anghiari (detail)  1503-05  Black chalk, pen and ink,
watercolour on paper, 452 x 637 mm Musée du Louvre, Paris
 

 

더구나 이 그림은 실제로는 4시간의 격전에 전사자 한 명인 용병들의 전쟁이었으나 이것은 용맹스럽게 묘사되어야만 했다. 또한 정부는 '피사의 전투'란 그림을 젊은 미켈란젤로에게 의뢰했다. 아직 30세도 되지 않았던 천재 미켈란젤로는 이미 걸작 '피에타'를 거쳐 불후의 다비드상을 완성하고 있었다.  
최고의 예술은 석재를 이용하여 표현된 사상이다라는 그의 말처럼 그는 인체 역학을 철저히 분석한 기초위에서 조각 하나하나에 세심한 주의를 기울였다. '다비드'나 '피에타' 등은 각각 피렌체 시민의 자유에 대한 열망, 혹은 잃어버린 자유에의 비애를 형상화한 것으로 보인다. 미켈란젤로는 50세를 넘은 레오나르도를 상대로 격렬한 투지를 불태웠다. 그러나 이 경쟁은 결과적으로 잘 이루어지지 않았다.   

 

 
 
The Battle of Anghiari (detail)  1503-05  Oil on canvas 
Galleria degli Uffizi, Florence
 

 

레오나르도는 냉정하고 사치스런 취미여서 작업이 더디고 독불장군식의 개인주의로 피렌체 제일주의라는 옹색함을 싫어하고 있었다. 반면, 미켈란젤로는 피렌체의 열렬한 애국자이며 검약가로 의욕이 넘쳐서 작업이 빨랐다. 불행스러운 것은 이 두 사람이 서로 미워하고 있었다는 점이다. 미켈란젤로의 다비드는 레오나르도의 눈에는 아름다운 소년으로 보이지 않고, 중년의 남자로 보였다. 레오나르도의 스케치가 그것을 말해주고 있다.  
'앙기아리의2 전투'의 주문을 받은 레오나르도는 준비를 위해 많은 스케치를 했다. 그러나 결국 레오나르도는 이 작업을 벌금을 지불하고 중단해 버렸다. 고향 빈치마을과 아버지에 대한 애정이 그를 피렌체에 계속 머물게 하였으나 아버지의 죽음과 이복 형제들간의 불화는 레오나르도의 기분을 몹시 우울하게 했다. 

 

 

 


 
 
 
The Battle of Anghiari (copy of a detail) 1503-05  Drawing
Galleria degli Uffizi, Florence
 

 

 

그는 1506년 피렌체를 떠나 제2의 고향 밀라노로 가서 프랑스 왕 루이 12세의 환대를 받았다. 프랑스 세력이 후퇴한 1513부터 2년 정도 레오나르도는 로마에 머물렀지만 눈에 띄는 작업을 하고 있지 않았다. 미켈란젤로, 라파엘로, 브라만테 등이 뛰어난 자질을 맘껏 발휘하고 있었던 때이다.  
1515년 그는 프랑스로 건너갔다. 프랑수아1세는 늙은 그를 정중하게 맞았다. 젊은 날 세상에서 가장 멋진 미남자로 일컬어지면서도 여자를 싫어하여 평생을 혼자산 이 기묘한 천재는 1519년, 67세를 일기로 세상을 떠났다. 일생 동안 완성한 작업은 그리 많지 않으나 상당히 많은 작업에 손을 대어 중년에 접어 들면서는 이미 명성이 높은 유명인이 되어 있었다. 
 

 

 

 
Battle of Anghiari (Tavola Doria)  1503-05  Oil on panel, 85 x 115 cm 
Formerly private collection, Munich (lost)
 

 

 

 
Group of riders in the Battle of Anghiari  1503-04 
Black chalk, white highlights, 160 x 197 mm Royal Library, Windsor

 

  
 
Study of battles on horseback and on foot  1503-04 
Pen and ink on paper, 160 x 152 mm Gallerie dell'Accademia, Venice
 

 

 

 
 
Study of battles on horseback and on foot  1503-04 
Pen and ink on paper, 145 x 152 mm Gallerie dell'Accademia, Venice
  

 

 

 
Study of battles on horseback  1503-04  Pen and ink on paper 
Galleria degli Uffizi, Florence

 

 

 

 
 
Study of horses for the Battle of Anghiari 1503-04 
Traces of black and red chalk, pen and ink, wash on paper,  196 x 308 mm  Royal Library, Windsor

 

 

  
 
 
 
Head studies 1504-05 Metalpoint, black and red chalk on paper, 191 x 188 mm
Museum of Fine Arts, Budapest

 

 


  
 
Head of a Warrior ('The Red Head') 1504-05 Red chalk on brownish paper,
226 x 186 mmMuseum of Fine Arts, Budapest

 

 

 

 

 

 

Executed  by LEONARDO da Vinci

 

 
  

Woman's Head 1470-76 Pen, ink and white pigment on paper, 282 x 199 mm
Galleria degli Uffizi, Florence

 

 

 

 

  
 
Study of a woman's head c. 1490 Silverpoint on greenish prepared paper,
180 x 168 mm Musée du Louvre, Paris
  

 

 

 
Head of a girl  c. 1483  Silverpoint and white highlights on prepared paper,
 181 x 159 mm Biblioteca Reale, Turin

 

 

   

 
 
 
Perspectival study of the Adoration of the Magi c. 1481
Pen and ink, traces of silverpoint and white on paper, 163 x 290 mm
Galleria degli Uffizi, Florence
  

 

 

 

 
 
Study for Madonna with the Yarnwinder (?) c. 1501
Red chalk and silverpoint on rose-colored prepared paper,

257 x 203 cmGallerie dell'Accademia, Venice

 

 

   

   
 
Head of Leda 1503-07 Black chalk, pen and ink on paper, 177 x 147 mm
Royal Library, Windsor

 

 

 

 

 

Studies to paintings later executed  by LEONARDO da Vinci

 

 
 
Head of a woman c. 1508 Chalk on paper Royal Library, Windsor 
  

 

 

 
 
 
Design for St Anne c. 1501 Slate pencil on prepared paper, 218 x 164 mm
Private collection, Geneva

 

 

  
 
Study of St Anne, Mary, the Christ Child and the young St John 1501-06
Lead pencil, pen and ink on paper Gallerie dell'Accademia, Venice
 

 

 

 

 
Study of St Anne, Mary and the Christ Child 1503-10
Charcoal, pen and ink on paper, 100 x 85 mm Musée du Louvre, Paris

 

 

 
 
Study of a child  c. 1508  Chalk on paper  Galleria degli Uffizi, Florence
 

 

 

 
Study for Madonna and Child with St Anne 1503-17
Black chalk, wash and white highlights on paper,
230 x 245 mm Musée du Louvre, Paris

 

 

 

  
 
Study for the Burlington House Cartoon 1503-10
 Charcoal, pen and watercolour on paper,  260 x 197 mm The British Museum, London
  

 

 

 

 
Design for St John in the Wilderness 1508-15 Red chalk on paper, 24 x 18 cm
Formerly Museo del Sacromonte, Varese
 
 

 

 

 

Read studies by LEONARDO da Vinci

 

 

 

 

 
Self-Portrait c. 1512  Red chalk on paper, 333 x 213 mm  Biblioteca Reale, Turin
  

 

 

 
Profile of a warrior in helmet c. 1472 Silverpoint on prepared paper, 285 x 207 mm British Museum, London

 

 

 
  
 
Five caricature heads after 1490 Pen and ink on paper, 18 x 12 cm
Gallerie dell'Accademia, Venice
  

 

 

 

 
Study of five grotesque heads c. 1494  Pen and ink on paper, 261 x 206 cm
Royal Library, Windsor

 

 

 

  
 
Heads of an old man and a youth 1495-1500 Red chalk on paper, 208 x 150 mm
Galleria degli Uffizi, Florence

 

 

 


 
 
Profile of a man and study of two riders 1490 and c. 1504
Pen, ink, red chalk on paper, 279 x 223 mm Gallerie dell'Accademia, Venice

 

 

 

 
Isabella d'Este 1500 Black and red chalk, yellow pastel chalk on paper, 63 x 46 cm Musée du Louvre, Paris

 

 

 

  
 
Grotesque head 1500-05 Black chalk on paper, 390 x 280 mm Christ Church, Oxford

 

 

 

  
 
Head of a Man 1503-05 Red chalk on paper Gallerie dell'Accademia, Venice
 

 

 

 

 
Profile of an old man Pen and ink on paper Galleria degli Uffizi, Florence

 

 

 

 

 
 
Old man with ivy wreath and lion's head 1503-05
Red chalk with white highlight on pink prepared paper,

183 x 136 mm Royal Library, Windsor

 

 

 

 

 

 

Various studies by LEONARDO da Vinci

 

 

 
Garment study for a seated figure 1470-84 Oil on canvas, 26,5 x 25,3 cm
Musée du Louvre, Paris
 
   
   
   
 
Study of hands c. 1474 Silverpoint and white highlights on pink prepared paper,
214 x 150 mm Royal Library, Windsor
  
 
 

 

  
 
Allegory with wolf and eagle  c. 1516  Red chalk on paper, 170 x 280 mm
Royal Library, Windsor

 

 

 

 

 

 

'미술 > 서양화' 카테고리의 다른 글

고야   (0) 2012.07.22
고흐, 여름풍경  (0) 2012.07.18
고야, 최초의 자화상  (0) 2012.06.14
고흐 자화상  (0) 2012.05.07
크림트  (0) 2012.03.14